ENSINO MÉDIO INTEGRADO

O NÚCLEO CENTRAL DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS CONSTRUÍDAS POR PROFESSORES/AS

Authors

  • NAIANE GOMES DA SILVA IFPE
  • Andreza Maria de Lima IFPE

Keywords:

Ensino Médio Integrado, Professores/as, Representações Sociais.

Abstract

Integrated High School seeks to promote the integral human formation of Brazilian working class youth. However, the reform of secondary education contributes to making the continuity of this education unfeasible. In this work, we aim to analyze the central nucleus of social representations of Integrated High School built by teachers from IFPE – Pesqueira campus. The basic theoretical framework is the Theory of Social Representations and the structural approach. The study is qualitative in nature. Ten teachers who work in Integrated High School participated, five from general education and five from technical education. The collection technique was a Central Core Test. For the analysis, we support the guidelines of Lima (2009) and Bardin (2002). Central elements were confirmed: “training”, “professionalization”, “work” and “opportunity”. The teachers represent Integrated High School as an education that provides general and technical training, and provides diverse opportunities. The representation prevails that the integrated midfield role is prepared for the job market. We highlight the relevance of the research for the training of teachers who work in integrated secondary education. We believe that the research could encourage reflections that contribute to strengthening Integrated Secondary Education in the face of the current reform of Secondary Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

NAIANE GOMES DA SILVA, IFPE

Licencianda em Física no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE) - campus Pesqueira. Foi Bolsista do Programa de Iniciação Científica (PIBIC/IFPE).

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 15 nov. 2019.

BRASIL. Educação Profissional “Concepções, Experiências, Problemas e Propostas” Anais. Brasília, 8 de setembro de 2003.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Conversão da Medida Provisória nº 746, de 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm> Acesso em: 10 jan. 2020.

BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral [...]. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm> Acesso em: 01 de julh. 2020.

CIAVATTA, M. RAMOS, M. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil: Dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 8, p. 27-41, jan./jun. 2011.

FIGUEIREDO, A. L. CASTAMAN, A. S. VIEIRA, J. A. Formação de Professores para o Ensino Médio Integrado à Educação Profissional. Instituto Federal de Mato Grosso - Campus Confresa. Revista Prática Docente. v. 5, n. 2, p. 1329-1341, mai/ago 2020.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In:___. As representações sociais (pp. 17-44). Rio de Janeiro: UERJ, 2021.

LIMA, R. C. P.; CAMPOS, P. H. F. Núcleo figurativo da representação social: contribuições para a educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.36, 2020.

LIMA, Andreza Maria de. O “bom aluno” nas representações sociais construídas por professoras da Rede Municipal de Ensino do Recife. 2009. 382f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.

LIMA, A. M. SOUZA, M. A. S. O núcleo central das representações sociais de ensino médio construídas por licenciandos/as em física e matemática: um estudo comparativo. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 22, p. 1-26, 2020

MAZZOTTI, A. J. A. A abordagem estrutural das representações sociais. Psic. da Ed., São Paulo, 14/15, 1° e 2° sem. de 2002, pp. 17-37.

MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista brasileira da educação profissional e tecnológica. 2008.

MOSCOVICI, S. A Representação Social da Psicanálise. Rio de Janeiro, Zahar, 1978. 291p.

PARREIRA, P. MÓNICO, L. OLIVEIRA, D. CAVALEIRO, J. GRAVETO, J. A Abordagem Estrutural das Representações Sociais. Poli Entrepeneurship Innovation Network – PIN. 2018.

PECORA, A. R.; SÁ, Celso Pereira. Memórias e representações sociais da cidade de Cuiabá, ao longo de três gerações. 2008. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 21, n. 2, p. 319-325. Disponível: https://www.scielo.br/j/prc/a/ LnfXqmSyGvgNkWx76RpxJ8B/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 01 jun. 2022.

RAMOS, M. N. Concepção do ensino médio integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará nos dias, v. 8, 2008.

RAMOS, M. N. Ensino Médio Integrado: Lutas Históricas e Resistências em Tempos de Regressão. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 1, n° 1, 2017.

SILVA, M. R. Projetos de reformulação do ensino médio e inter-relações com a educação profissional: (im)possibilidades do ensino médio integrado. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 1, n° 1, 2017.

TAVARES, D. W. S.; BRITO, R. C.; CÓRDULA, A. C. C.; SILVA, J. T.; NEVES, D. A. B. Protocolo verbal e teste de associação livre de palavras: perspectivas de instrumentos de pesquisa introspectiva e projetiva na ciência da informação. PontodeAcesso, Salvador, v.8, n.3 ,p. 64-79, dez. 2014.

Published

2024-03-18

How to Cite

GOMES DA SILVA, N., & de Lima, A. M. (2024). ENSINO MÉDIO INTEGRADO: O NÚCLEO CENTRAL DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS CONSTRUÍDAS POR PROFESSORES/AS . Educação E (Trans)formação, 1(1), 57–72. Retrieved from https://www.journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/6401

Issue

Section

Artigos