SOCIOGÊNESE DOS CONCEITOS ENQUANTO APORTE METODOLÓGICO PARA O CAMPO EDUCACIONAL

Authors

Keywords:

Sociogênese, educação, competência, metodologia

Abstract

Our objective in this work is to debate, based on the work of the German sociologist Norbert Elias, the notion of sociogenesis as a possible methodological contribution to the educational field. To this end, we make a brief foray into Elias's work through his main concepts: civilization, process and figuration. We present sociogenesis together with its conceptual-methodological pair, psychogenesis, dealing with the specificities between them and the complementary character they contain. We also make a proposal to apply the method in the field of education based on the elements for understanding the sociogenesis of the concept of educational competence. Finally, we present our final considerations, indicating the need to deepen the use of Eliasian methodological tools to understand long-term changes in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Aurélio Dornelas, Arquivo Público Estadual Jordão Emerenciano

Pós-doutor em Educação, Doutor e Mestre em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco. Licenciado em Sociologia, Bacharel e Licenciado em História. É Coordenador de Acervos Digitais do APEJE-Arquivo Público Estadual de Pernambuco. Foi Professor Substituto na UFPE na área de Educação entre 2014 e 2016 e no Departamento de Sociologia no ano de 2021. Atuou como Professor Formador na Gerência de Políticas Educacionais do Ensino Médio-GEPEM, da Secretaria de Educação de Pernambuco entre 2018 e 2020 onde foi redador do Currículo da Educação Infantil (2019) e foi Coordenador da área de Ciências Humanas na redação do Currículo do Ensino Médio (2020). Tem interesse na área de: Teoria Sociológica, principalmente nos desdobramentos da Teoria eliasiana dos Processos Sociais; Metodologia, particularmente na área de Análise de Redes Sociais.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. 2a ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995

ELIAS, Nobert e DUNNING, Erich. Memória e Sociedade a Busca da Excitação. Lisboa: Difel, 1992

ELIAS, Norbert. Federico NEIBURG e Leopoldo WAIZBORT (orgs.). Escritos & ensaios. Vol. 1: Estado, processo, opinião pública. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Ed., 2006.

ELIAS, Norbert. O Processo Civilizador: Uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994a.

ELIAS, Norbert. Teoria Simbólica. Oeiras, Celta Editora, 1994.

Norbert ELIAS. Os alemães. A luta pelo poder e a evolução do habitus nos séculos XIX e XX. Organização de M. Schroeter. Rio de Janeiro, Zahar, 1997

ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia da corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

ELIAS, Norbert. Introdução à sociologia. Lisboa: Edições 70, 2008.

KRIEKEN, Robert van. Norbert Elias and Process Sociology, In The Handbook of Social theory, edited by George Ritzer & Barry Smart, London: Sage 2001: 353-67. 2001.

SPRING, Joel. Como as corporações globais querem usar as escolas para moldar o homem para o mercado. Campinas: Vide Editorial, 2018.

Published

2024-04-04

How to Cite

Dornelas, M. A. (2024). SOCIOGÊNESE DOS CONCEITOS ENQUANTO APORTE METODOLÓGICO PARA O CAMPO EDUCACIONAL. Educação E (Trans)formação, 1(1), 56–71. Retrieved from https://www.journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/6411