A ALFABETIZAÇÃO E A INCLUSÃO DA CRIANÇA COM DEFICIÊNCIA: IMPACTOS DA PANDEMIA (COVID-19)

Authors

Keywords:

Alfabetização, Covid-19, Ensino, Aprendizagem

Abstract

This text presents research that aims to: understand and identify pedagogical literacy practices, in the face of the Pandemic (Covid-19). In this context, we aim to analyze the literacy practices developed during the COVID-19 pandemic period. To this end, the research was carried out on social networks and official documents (Youtube and Instagram), in three municipalities in the interior of Alagoas, between the months of July 2022 and March 2023. Thus, the corpus constructed points to the absence of publications about practices and materials accessible to the included students, while guidelines for literacy practices published on the social networks investigated were not explicitly evidenced. Additionally, the use of resumption protocols that were issued in a context of effective insecurity, as not all children were guaranteed vaccination during the resumption period. Furthermore, they did not point to effective teaching and learning alternatives for risk groups that were not vaccinated. In short, the results captured pointed to the need for effective guidance regarding the literacy process and inclusion of children with disabilities, while guaranteeing the effective right to the learning process, development and permanence in the practices developed in the school context.   Keywords: Literacy. Covid-19. Teaching.  Learning.

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Author Biographies

Cláudia Helena Cazé Silva, Universidade Estadual de Alagoas

Licenciatura em Pedagogia - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

Samara Cavalcanti da Silva, Universidade Estadual de Alagoas

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Especialista em Libras e em Psicopedagogia. Licenciada em Pedagogia - Unidade Acadêmica de Garanhuns/Universidade Federal Rural de Pernambuco (UAG/UFRPE). Docente do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) e do Curso de Licenciatura Indígena (CLIND/UNEAL). Atuou como coordenadora do Curso de Licenciatura em Pedagogia da UNEAL, Campus III (2017/2020), coordenadora da Especialização em Educação Inclusiva da UNEAL (UNEAL/Especializa - 2018/2020), professora executora da Educação à Distância (EAD/UFRPE 2018/2020) e como professora voluntária no Programa Residência Pedagógica, subprojeto Pedagogia (2018/2020; 2020/2022; 2022-2024). Com experiência na Educação e interesse em pesquisas com os temas: Inclusão, ensino de Ciências da Natureza e Formação de Professores.

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Published

2025-10-21

How to Cite

Helena Cazé Silva, C., & Cavalcanti da Silva, S. (2025). A ALFABETIZAÇÃO E A INCLUSÃO DA CRIANÇA COM DEFICIÊNCIA: IMPACTOS DA PANDEMIA (COVID-19). Educação E (Trans)formação, 1(1), 135–148. Retrieved from https://www.journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/7147