PEDAGOGICAL PROJECT, TEACHING HISTORY AND INTERDISCIPLINARITY: BLACK CONSCIOUSNESS WEEK

Authors

  • José Luiz Xavier Filho Prefeitura Municipal da Lagoa dos Gatos - PE

Keywords:

Pedagogical Project, History Teaching, Afro-Brazilian Culture

Abstract

The practice of working with projects is fundamental for the integration and development of students' knowledge and skills, promoting an effective interdisciplinarity. Developing a project presupposes producing new knowledge based on previous knowledge. Based on this assumption, we expose in this article the Pedagogical Project carried out at the Municipal School Cordeiro Filho, located in the municipality of Lagoa dos Gatos, Pernambuco, during Black Awareness Week. In view of the complexity of the theme and the perception of the challenge in dealing with this reality in the classroom, the group of teachers of the Elementary School of the Final Years, chose to develop the interdisciplinary project led by the discipline of History, applied in all classes of the 6th at the 9th grade, involving the entire school, including the other employees. Thus, teachers were able to deconstruct old concepts and innovate with others in a discussion focused on Afro-Brazilian History and Culture, in order to contribute to the school becoming a space of law, democratic, plural and recognizing cultural and religious diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARCA, Isabel. Literacia e consciência histórica. Educar, Especial, p. 93-112. Editora UFPR. Curitiba, 2006.

BASTIDE, Roger. As religiões africanas no Brasil: contribuição a uma sociologia das interpretações de civilizações. São Paulo: Pioneira, 1971. (Biblioteca Pioneira de Ciências Sociais).

______. O candomblé da Bahia. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

BENISTE, José. Òrun Àiyé: o encontro de dois mundos: o sistema de relacionamento nagô-yorubá entre o céu e a Terra. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

BITTENCOURT, Circe Fernandes. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. Tese de doutorado em História Social, Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo, 1993.

BLOCH, Marc. Apologia da história: ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC/SEF, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: história / Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF. 1998. Ensino de quinta a oitava séries.

DEL PRIORE, Mary; VENÂNCIO, Renato Pinto. Ancestrais: uma introdução à história da África Atlântica. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: Global, 2007.

FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Global, 2006a.

______. Sobrados e mucambos: decadência do patriarcado e desenvolvimento urbano. São Paulo: Global, 2006b.

LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

LIMA, Adriana Luzia. Filhos-de-santo, história e candomblé: narrativa e experiência do Xangô em Alagoas. Dissertação (mestrado em História). Maceió, Universidade Federal de Alagoas, 2016.

MEDEIROS, Daniel Hortêncio de. Manuais didáticos e a formação da consciência histórica. Educar, Especial, p. 73-92. Editora UFPR. Curitiba, 2006.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: perspectiva, 2017.

NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem. In: Tanto preto quanto branco: estudos de relações raciais. São Paulo, T.A. Queiroz, 1954-1985.

PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das letras, 2001a. 590p.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Published

2022-02-01

How to Cite

Xavier Filho, J. . L. (2022). PEDAGOGICAL PROJECT, TEACHING HISTORY AND INTERDISCIPLINARITY: BLACK CONSCIOUSNESS WEEK. Entheoria: Cadernos De Letras E Humanas, 8(2), 80–103. Retrieved from https://www.journals.ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/4159