O DESAFIO DOS PROFESSORES DE SÉRIES INICIAIS PARA A REORGANIZAÇÃO DO PLANEJAMENTO DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19

ESTUDO DE CASO DE UM COLÉGIO DE MARAU

Authors

  • Maiara Camilo IfSul
  • Joseane Amaral IFSUL – Instituto Federal do Rio Grande do Sul. Unidade acadêmica de Passo Fundo. Passo Fundo – RS – Brasil.

Keywords:

Ensino remoto; Desafios; Planejamento.

Abstract

The following article approaches the main challenges faced by primary levels teachers to reorganize the didactic planning during the Covid-19 pandemic. Due to be a recent situation that expands to all teaching levels, it was found the need and importance of this study. From that, the question came up: “Which are the main challenges found by the professors to  re elaborate their didactic planning in the deployment of remote classes?” To justify the writing and answer this question, interviews with professor that work with the primary levels were made, at a school in Marau/RS, as well as bibliographical researches were available, in order to conceptualize aspects related to the issue. The goals of this research involves remote classes and comprehend how the readjustment of the didactic planning happened. This study may be used by other professionals to know about the related experiences and the alternatives found  by those professors to adjust their classes to the remote teaching format.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas - Educação, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 348–365, 2020. Disponível em: <https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9251>. Acesso em: 11 mar. 2021.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede: Revista de Educação a Distância. v. 7, n. 1, 2020, p. 257-275. Disponível em: . Acesso em: 10/12/2020.

BRASIL, Decreto MEC nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm>. Acesso em: 10/12/2020.

GARCIA, Tânia C. M. et. Al. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. Natal: SEDIS/UFRN, 2020. Disponível em: < https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/29767/1/ENSINO%20REMOTO%20EMERGENCIAL_proposta_de_design_organizacao_aulas.pdf>. Acesso em 13/03/2021.

OLIVEIRA, Maria S. L. et al. Diálogos com docentes sobre ensino remoto e planejamento didático. Recife: EDUFRPE, 2020. Disponível em <http://www.decon.ufrpe.br/sites/ww4.deinfo.ufrpe.br/files/di%C3%A1logo.com_.docentes.ensino.remoto.planejamento.did%C3%A1tico.pdf>. Acesso em 10/12/2020.

VIEIRA, Letícia; RICCI, Maike CC. A educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. Observatório do Ensino Médico em Santa Catarina, 2020.Disponível em : <https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/7432/EDITORIAL_DE_ABRIL___Let_cia_Vieira_e_Maike_Ricci_final_15882101662453_7432.pdf>. Acesso em 18/05/2021.

Published

2023-05-21

How to Cite

Camilo, M., & Amaral, J. (2023). O DESAFIO DOS PROFESSORES DE SÉRIES INICIAIS PARA A REORGANIZAÇÃO DO PLANEJAMENTO DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19: ESTUDO DE CASO DE UM COLÉGIO DE MARAU. Entheoria: Cadernos De Letras E Humanas, 9(2), 13–27. Retrieved from https://www.journals.ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/4800