Educational Research and my Construct Diagram

Authors

Keywords:

Memorial, Life's history, Files, Professor

Abstract

These are the procedures of a thesis for the purpose of promoting the career of Class E, Full Professor, at the Federal University of Pernambuco, whose objective was to understand the main tensions and setbacks of a life trajectory linked to human and professional training, and possible evidence in the process of change and transformation: transmigrations. Based on the authors Certeau (1998), Alheit (2011), Saviani (2006) and Delory-Momberger (2016), and from a documentary corpus analyzed in the autobiographical study, the investigation had as one of the results the structuring of the diagram of construct of the source “I”; composed of six files interconnected to what was called the “owner” of the construct, the central character of the narrative construction, that is, the self-portrait, in which the subject-object are confused to produce new knowledge.

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Author Biography

Edilson Fernandes de Souza, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Titular da Universidade Federal de Pernambuco, defendeu tese autobiográfica À Luz do Candeeiro e o Constructo do "eu" Fonte: educação pela arte, ciência e política (2020). Pós-doutor em Sociologia pela Universidade do Porto-Portugal (2010). Doutor em Educação Física/Estudos do Lazer, com ênfase em História e Sociologia do Esporte e Lazer pela Universidade Estadual de Campinas (1998). Mestre em Educação Física e Cultura/ Imaginário Social e Atividades Corporais pela Universidade Gama Filho (1995) e graduado em Educação Física pela Universidade Castelo Branco (1991). É autor dos livros Memória da copa do mundo em Pernambuco: os documentos e o monumento; Ensaios da civilização no samba; Entre o fogo e o vento: as práticas de batuques e o controle das emoções, já em sua 3 edição; Representações de Afro-brasileiros: depoimentos de dançarinos atores; Violência e Lazer nos Bairros do Ibura e Nova Descoberta. Organizou os livros Histórias e memórias da educação em Pernambuco, volumes I e II; Escritos a partir de Norbert Elias, volumes I, II e III. Atualmente, é docente da Universidade Federal de Pernambuco e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa Identidades e Memórias. É membro da Sociedade Brasileira de História da Educação e líder do Grupo de Pesquisa de Teoria e História da Educação/CNPq. Até o presente momento orientou 39 dissertações de mestrado, 24 teses de doutorado e cinco supervisões de Pós-doutorado. Realiza pesquisas nas áreas de Sociologia e Antropologia das Populações Afro-brasileiras, História da Educação, Saberes e Processos Civilizacionais. É pesquisador do Instituto de Estudos da África - UFPE e foi Pró-reitor de Extensão (2011-2014); ex-diretor do Núcleo de Educação Física e Desportos-NEFD (2004-2010). É pesquisador do Grupo Processos Civilizadores/CNPq. Em 2021, recebeu a Medalha do Centenário Paulo Freire (Assembleia Legislativa de Pernambuco), em 2023, recebeu a Medalha ao Mérito Educacional Professor Paulo Freire (Conselho Estadual de Educação de Pernambuco).

References

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Published

2024-04-04

How to Cite

Fernandes de Souza, E. (2024). Educational Research and my Construct Diagram. Educação E (Trans)formação, 1(1), 1–12. Retrieved from https://www.journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/6355