Reading mediation strategies in High School

the role of the library as a catalyst for literacy practices

Authors

Keywords:

Reading mediation, Literacy, School library, High School

Abstract

This work investigates the role of school libraries in promoting literacy practices in high school, focusing on reading mediation strategies. The primary objective is to examine how school libraries can function as pedagogical spaces that transcend simple text decoding, contributing to the development of critical and reflective literacy. The methodology employed is a literature review, drawing upon authors such as Gil (2002) and Marconi & Lakatos (2003), which allows for a comprehensive theoretical analysis of reading mediation and literacy. Among the highlighted practices are book clubs, comic book workshops, and discussions on literary adaptations. We conclude that these approaches can transform the library into a dynamic environment that forms critical citizens, expanding students' reading and writing skills. Furthermore, this research highlights the importance of schools and all educators creating conditions that are favorable to literacy, considering the social context of students. In this way, reading mediation is configured as a central practice in the formation of critical and reflective readers, aligning with the strategic role of the school library as a space for personal and educational transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Luiz Nunes, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Mestrando em estudos linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais, especialista em retórica e análise do discurso em publicidade e propaganda pela Universidade de Araraquara e psicólogo pela Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais. É profissional técnico-administrativo no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). E-mail: fabio.nunes.fln@cefetmg.br

Felipe Moura Rodrigues, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Master in Architecture from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio, 2024), and Architect from Faculdade Pitágoras de Governador Valadares (2020). Currently, a student in the Specialization Program in Didactics, Teaching Practices, and Educational Technologies at the Federal University of Jequitinhonha and Mucuri Valleys (UFVJM).

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 9050: Acessibilidade em edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos.

BARBOSA, B. T. Letramento literário: sobre a formação escolar do leitor jovem. Educação em Foco, Juiz de Fora (MG), v. 16, n. 1, p. 145-167, 2011.

CARVALHO, L. K. R.; CAVALCANTE, L. E. Mediação da leitura em sala de aula: a formação do bibliotecário mediador. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 18, p. 1-20, 2022.

FERREIRA, D. T. et al. A biblioteca universitária e o incentivo à leitura: práticas e experiências da Biblioteca da área de engenharia e arquitetura da UNICAMP. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 18. 2014. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2014. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/6648. Acesso em: 04 out. 2024.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JUSTO, M. A. P.; RUBIO, J. A. S. Letramento: o uso da leitura e da escrita como prática social. Saberes da Educação, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 1-17, 2013.

LIMA, E. S. O trabalho com a adaptação literária na escola. Acta Semiotica et Lingvistica, [s. l.], v. 26, ano 45, n. 2, p. 3-21, 2021.

LUCHTENBERG, J. V. M. Sarau literário: uma prática transformadora na escola. 2022. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.

MANTOVANI, J. E. A. Letramento literário e ensino de literatura no Ensino Médio: os reflexos de um paradoxo. Polyphonía, [s. l.], v. 29, n. 2, p. 267-284, 2018.

MARCOLINO, M. A. R.; CASTRO FILHO, C. M. de. O bibliotecário na biblioteca escolar e os usuários especiais: o desafio da inclusão. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [s. l.], v. 10, n. esp., p. 1-13, 2014. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/331. Acesso em: 4 out. 2024.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MESSIAS, M. C. F. A biblioteca pública como espaço de interação social e cultural. 2010. 44 f. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

PAZ, D. A.; THIMÓTEO, S. G.; BERNED, P. L. Literatura e caminhada: problemas de mediação de leitura. Fragmentum, Santa Maria (RS), n. 57, p. 239-253, 2021.

ROCHA, T. G.; RIBEIRO FILHO, E. Como a arquitetura pode atuar como uma solução para o desuso das bibliotecas. Revista FT, [s. l.], v. 28, n. 135, p. 1-19, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.11928395. Acesso em: 4 out. 2024.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2016.

SILVA, M. P.; PEREIRA, M. M. M. Letramento literário e ensino de literatura no Ensino Médio. Dialogia, [s. l.], n. 26, p. 37-50, 2017.

SILVA, R. J. et al. Pedagogia, arquitetura e biblioteconomia: processos pedagógicos para reestruturar uma biblioteca escolar. Informação@ Profissões, [s. l.], v. 5, n. 1, p. 4-25, 2016.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

SOUZA, W. E. R. Clubes de leitura: entre sociabilidade e crítica literária. Informação & Informação, Londrina (PR), v. 23, n. 3, p. 673-695, 2018.

VALENTE, T. A.; DOMINGOS, J. R. Clube de leitura: estratégia para formação de leitores. Leia Escola, Campina Grande (PB), v. 19, n. 3, p. 22-32, 2019.

Published

2025-11-19

How to Cite

Nunes, F. L., & Rodrigues, F. M. (2025). Reading mediation strategies in High School: the role of the library as a catalyst for literacy practices. Educação E (Trans)formação, 1(1), 162–175. Retrieved from https://www.journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/7412