NOVOS OLHARES À TRANSFORMAÇÃO SOCIAL: UMA PERSPECTIVA INOVADORA DE EDUCAÇÃO EM ANÍSIO TEIXEIRA
Keywords:
Educação. Inovação. Virtudes. Sociedade.Abstract
This article aims to analyze the conception of a new education from the perspective of Anísio Teixeira, with an emphasis on science and freedom. It is assumed that the expansion of science is related to certain factors beyond the renewal of the school, such as the means of production and human subsistence, democracy and industrialism. In this sense, based on a reality experienced in contemporary times, the following problem was solved: What is the relationship between men and the dynamics of life in society? And how does the ideal of new school thinking contribute to an innovative education? The bibliographic research adopted allowed us to reflect on the critical construction of the subject within their daily spaces. Thus, the main documents for the analysis were based on Teixeira (1955; 1957; 1971), as well as on the authors Dewey (1979), Oliveira (2010) and Rousseau (1995). Among the usual school issues, the discussion of teacher training and the renewal of pedagogical theories stands out. In view of this, thinking about overcoming the traditional teaching model as an integral organism means expanding the subject's repertoire in the school environment to form a good, harmonious citizen who responds to and meets needs outside this space as well; it is, above all, aiming at the school as a model of society.Downloads
References
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
DEWEY, John. Democracia e educação : introdução à filosofia da educação. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. 4. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.
OLIVEIRA, Terezinha. A piedade e o respeito em Tomás de Aquino: virtudes para a vida citadina do século XIII. Notandum, São Paulo/Porto, n.24, p. 79-98, set.-dez, 2010.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da Educação. Tradução de Sérgio Milliet. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.
SAVIANI, Dermeval. A lei da educação: LDB: trajetória, limites e perspectivas. Campinas, SP: Autores associados, 2019.
TEIXEIRA, Anísio. Ciência e Educação. Boletim Informativo CAPES. Rio de Janeiro, n.50, 1957. p. 1-3. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/cienciaeed.html. Acesso em: 08 set. 2021.
TEIXEIRA, Anísio. Ciência e humanismo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v.24, n.60, p. 30-44, 1955. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/ciencia2.html. Acesso em: 06 set. 2021.
TEIXEIRA, Anísio. Pequena Introdução à Filosofia da Educação: a escola progressiva ou a transformação da escola. 6ª ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nayara Teles Antunes, Maria Cristina Gomes Machado, Laís Pacifico Martineli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter e ter aprovado um artigo para publicação na Revista Educação e Transformação, os(as) autores(as) mantêm os direitos sobre os artigos, mas cedem, sem qualquer remuneração, os seguintes direitos a mesma: direitos de primeira publicação, de tradução, permissão para que a “Educação e transformação” redistribua o artigo e seus metadados, posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fontes.
- Os artigos poderão ser utilizados por terceiros, respeitados os ditames da licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0 – Atribuição – Uso não comercial – Compartilhamento pela mesma licença (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR



